Vårt uppdrag
Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en statlig myndighet med säte i Gävle. Vi har till uppgift att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljö. Myndigheten ska sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt arbeta med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling. Arbetet syftar till att ta fram forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö som ska komma till praktisk nytta i arbetslivet.

 

Processledande analytiker

Är du en driven och samarbetsorienterad analytiker som vill öka och tillgängliggöra kunskaper om arbetsmiljö i samhället? Vill du arbeta med effektutvärdering, processledning och kunskapssammanställningar i nationella och internationella nätverk i forskningssammanhang som präglas av utveckling och förändring? Då kan jobbet som processledande analytiker hos oss vara något för dig!



Dina arbetsuppgifter
Vi rekryterar nu en analytiker för arbete med ett flertal varierande uppgifter av projekt- och processledande karaktär. Huvudinriktningen är effektutvärderingar samt ansvar för framtagande av systematiska kunskapssammanställningar. Arbetet innebär att du tillsammans med dina kollegor inom funktionen analys och utvärdering både genomför regeringsuppdrag och bidrar till myndighetens egeninitierade projekt, formulerar frågeställningar och anlitar externa forskare och experter för tidsbegränsade uppdrag för effektutvärderingar eller framtagande av kunskapssammanställningar inom arbetsmiljöområdet.

Dina arbetsuppgifter kan även innebära att författa utvärderingsrapporter, utredningar och andra rapporter. Ditt arbete resulterar i vetenskapliga kunskapsunderlag och riktlinjer till nya stödmaterial, analysrapporter, utvecklingsprocesser, reformer och beslut på olika nivåer och till olika aktörer inom arbetsmiljöområdet. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndighetens övriga processledande analytiker och kommunikatörer. Samverkan med externa aktörer på nationell och internationell nivå är en stor del av arbetet.


Våra förväntningar på dig
För att lyckas i arbetet krävs att du har flera års erfarenhet, helst inom statlig sektor, av projektledning inom forskning, utvärdering eller annan analytisk verksamhet. Du har god kännedom om och erfarenhet av främst kvantitativa men också kvalitativa forskningsmetoder och det är en fördel om du har bedrivit forskningsprojekt. Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av kontakter med olika aktörer inom arbetsmiljöområdet. Anställningen kräver att du har akademisk examen på avancerad nivå inom relevant kunskapsområde, t ex samhällsvetenskap eller humaniora. Vi ser gärna att du har examen inom forskarutbildning (licentiat eller doktorsexamen).

Rollen som processledande analytiker kräver att du är självständig och ansvarstagande, att du är noggrann och har en förmåga att anlägga ett brett perspektiv inom arbetsmiljöområdet. Som person är du analytisk, driven och rapporterar med hög kvalitet inom givna tidsramar. Du har mycket god samarbetsförmåga och ser värdet av samverkan med andra för att nå resultat. Din goda kommunikativa förmåga gör att du utrycker dig välformulerat och tydligt i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, och du är mån om att mottagaren uppfattar budskapet.

Vi värdesätter att du tillför en yrkesbakgrund som vidgar myndighetens perspektiv och gruppens gemensamma kompetens. Här avses såväl personliga erfarenheter som kunskaper och arbetslivserfarenhet. Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring. Vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.


Anställningens omfattning och villkor
Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle en stor del av tiden även om en del arbete kan bedrivas på distans, samtidigt som arbetet kan innebära resor inom och utanför Sverige (gäller normalläge efter den pågående pandemin då vi för närvarande följer FHM:s rekommendationer om distansarbete). Anställningen är tillsvidare och på heltid, med tillträde snarast. Myndigheten tillämpar provanställning på sex månader samt erbjuder månadslön med individuell lönesättning och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda.


Så här gör du för att ansöka om jobbet
Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast den 1 oktober 2020. I den här rekryteringen samarbetar Myndigheten för Arbetsmiljökunskap med rekryteringsföretaget Compass. Ansök gärna så snart som möjligt eftersom vi hanterar ansökningarna löpande.

För mer information om rekryteringsprocessen, Myndigheten för arbetsmiljökunskap och om jobbet som processledande analytiker är du varmt välkommen att kontakta ansvariga konsulter Hans Jansson på 073-461 36 03 eller Bo Bengtsson på 070-971 35 50. Facklig representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.


Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.