Scandia Steel är en framträdande leverantör av stålrörspålar på den svenska och norska byggmarknaden med kunder som Peab, NCC och Veidekke. Bolaget levererar årligen ca 40 000 ton pålar varav ca 85 % till den svenska marknaden och resterande 15 % till den norska med en årlig tillväxt på ca 10%. Försäljning sker från Stockholm, produktion och logistik sker från det litauiska dotterbolaget och båda bolagen drivs av en ung personalstyrka. Bolaget omsatte 2018/19 375 MSEK vilket innebär att omsättningen ökat med närmare 300 % på 5 år.

 

COO

Scandia Steel söker dig som vill vara med på en spännande expansionsresa! Bolaget andas entreprenörskap och kvalitet och förväntas expandera ytterligare under de närmsta åren.
Med målsättningen att vara Skandinaviens främsta leverantör av stålrörspålar har Scandia Steel etablerat sig som ett premiumvarumärke i denna nisch och succesivt tagit allt större marknadsandelar.

På några få år har bolaget etablerat sig som en betydande aktör och en självklar leverantör av stålrörspålar på den svenska byggmarknaden, som tidigare i princip helt kontrollerades av SSAB. De senaste åren har man varit ledande vad gäller produktutveckling och produktsortiment inom nischen.

Bolaget vill nu sätta ytterligare fokus på att stärka sin marknadsposition genom att rekrytera en drivande och erfaren COO som tydligt ska bidra till bolagets fortsatta expansion och utveckling.


Din roll som COO

Det övergripande ansvaret för COO ligger inom områdena:
• Produktion
• Inköp
• Logistik

COO ansvarar för att strukturera och effektivisera produktionen samt vässa processer för inköp och logistik på ett sätt som realiserar potentialen i varumärket och utvecklar verksamheten mot ökad professionalism. Exempel på uppgifter som COO kommer att jobba med:
• Utveckla produktionsverksamheten i Litauen och driva byggandet av en ny produktionsanläggning
• Effektivisera produktionen genom robotisering/automatisering
• Upphandla och utveckla nytt affärssystem som ska integreras i produktionen och i processer för inköp och logistik
• Ansvara för kvalitetssystem, certifiering och kvalitet
• Utveckla/underhålla kundrelationer

Rollen innebär personalansvar för ledningspersoner inom produktionen och budgetansvar för interna projekt inom produktion, inköp och logistik. Rollen rapporterar till VD och förväntas bli en vital och drivande del av ledningen i bolaget.


Vem är du

Vi söker en person som har starkt driv när det kommer till att bygga och utveckla en verksamhet och som förstår vikten av god struktur och god förmåga att organisera en växande verksamhet. Vi tror att du har en stor portion energi och ett analytiskt, ekonomiskt sinne samt, kanske viktigast av allt, en förmåga att leda personer med ett modernt ledarskap som både involverar och ställer krav.

Vi ser gärna att du har en bakgrund inom produktion, inköp och logistik och då helst från företag vars verksamhet liknar Scandia Steels. Du jobbar kanske i dag i ett större bolag och saknar det kreativa och verksamhetsutvecklande i en roll där du får stort mandat och stor handlingsfrihet. Civilingenjörsexamen, examen inom industriell ekonomi eller annan relevant högskoleutbildning är högt meriterande.

Du är entreprenör till din natur och trivs med att arbeta i en bred roll, nära produktion, i nära samarbete med övriga i bolaget och med korta beslutsvägar.


Ansökan och mer information

I den här rekryteringen samarbetar Scandia Steel med Compass. Har du frågor om rollen är du välkommen att kontakta senior researchkonsult Annika Norberg 070-486 65 93 eller någon av rekryteringskonsulterna Hans Jansson 073-461 36 03 eller Jens Holmberg 070-377 06 20. Du söker via länken nedan och eftersom urvalet sker löpande så ser vi gärna att du ansöker så snart som möjligt.

Välkommen med din ansökan!